DePensioenMakelaar.nl
VerbijsterendAdvies voor wat bedoelt met goed geregelde inkomensvoorzieningen

Vette boetes voor overtreden bel-me-niet registers

De OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft dit jaar 2 boetes van € 175.000 opgelegd voor het negeren van het Bel-me-niet-register. Schuldigen waren energiebedrijf E.ON en L&H Customer Contact. Dit meldt de OPTA vandaag.

De bedrijven belden ruim 25.500 consumenten die stonden ingeschreven in het Bel-me-niet-register. Beide partijen krijgen een boete aangezien E.ON opdracht gaf voor de verkooptelefoontjes en L&H ze voor E.ON uitvoerde. De toezichthouder kwam de overtreders op het spoor door klachten die consumenten indienden bij het informatieloket ConsuWijzer.

Bezwaar
De boete werd in maart opgelegd, maar een van de partijen wilde publicatie van het boetebesluit tegenhouden, waardoor dat nu pas naar buiten komt. Overigens heeft zowel E.on als L&H bezwaar gemaakt tegen de boete. Dat bezwaar loopt nog.
 
Onlangs kreeg energiebedrijf Nuon van de Opta een boete van € 70.000 euro opgelegd, ook omdat dit bedrijf het register aan zijn laars lapte.

Bel-me-niet-register
Sinds 1 oktober 2009 kunnen consumenten zich inschrijven bji het Bel-me-niet-register. Zij mogen niet meer gebeld worden voor telemarketing. Op dit moment zijn ruim 6 miljoen telefoonnummers opgenomen in het Bel-me-niet-register. OPTA heeft inmiddels ruim 1,2 miljoen euro aan boetes opgelegd voor het negeren van het Bel-me-niet-register.

 

Bron: Volkskrant / OPTA 23052011



Laatste update: 23/05/2011 16:07.00