DePensioenMakelaar.nl
VerbijsterendAdvies voor wat bedoelt met goed geregelde inkomensvoorzieningen

Bijtelling (bestel)auto van de zaak omhoog in 2013 ?!

 

De bijtelling op bestelauto’s gaat flink op de schop. Vanaf 1 januari 2013 wil de fiscus met speciale kastjes in de auto bijhouden hoe vaak de eigenaar de auto voor een privérit pakt.

 

Meer over dit onderwerp

 

Geen bijtelling elektrische auto

Kabinet wil af van vaste bijtelling op auto's.

Ritregistratie voor bestelauto hoeft dan niet meer  

Lagere bijtelling zuinige leaseauto beperkt tot vijf jaar.

 

Hoe meer privégebruik van de auto, des te meer belasting de eigenaar betaalt. Dit heeft het ministerie van Financiën laten weten. Op dit moment test het ministerie verschillende kastjes op fraudegevoeligheid. Komend kwartaal beginnen ambtenaren van Financiën een inventarisatie onder ondernemers om er achter te komen hoeveel iemand met een bestelauto gemiddeld privé rijdt. In september 2012 moeten alle details bekend zijn.

 

Drie of vier tariefgroepen

Naar verwachting komen er drie of misschien vier tariefgroepen. De veelrijder zal in de duurste groep vallen. 'Waarschijnlijk zal hij meer gaan betalen dan de 25% bijtelling van nu', aldus het ministerie.

 

Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën wil op termijn het systeem invoeren voor alle leaserijders.

 

Omstreden ritregistratie en ongebreidelde kilometervreten indammen

Het kabinet wil met de nieuwe bijtelling de omstreden ritregistratie uit handen nemen. Nu moeten eigenaren vaak elke rit opschrijven, om voor de fiscus aan te tonen dat het een zakelijke rit was. Met het kastje in de wagen moet dat niet meer nodig zijn. Ook hoopt het kabinet straks ongebreideld kilometervreten door leaserijders in te dammen. Wie nu de standaardbijtelling op zijn auto betaalt (25% over de waarde van de auto), mag zo veel privé rijden als hij wil.

 

Bovag matig positief

Bovag, de branchevereniging van autodealers, is matig positief. ‘Goed dat die verplichte ritregistratie vervalt, maar niet dat de bijtelling nog hoger kan worden. 25% is al erg veel’, zegt een woordvoerder. Volgens hem rijden mensen helemaal niet veel privé met bestelauto’s, omdat er vaak maar twee personen in passen.  Wie straks geen kastje in de auto wil, hoeft dat overigens niet te doen. Hij kan ook een verklaring tekenen dat hij de auto nooit privé gebruikt. Anders valt hij vanzelf in het hoogste belastingtarief.

 

Bron: FD 19122011 /  Jeroen Koot  

VerbijsterendAdvies.nl



Laatste update: 20/12/2011 11:37.52